Hæklede figurer til sangkuffert


Min søde lille nevø på nu 2år (what tiden løbet stærkt?!) fik en hæklet sangkuffert i julegave. Og heldigvis blev både han og forældrene glade for den. Se hendes blog her Christinaregi.dk.

Jeg har samlet de opskrifter og rettelser jeg har brugt til at lave min version af en hæklet sangkuffert. For de der tænker - hvad er en sangkuffert? - vil jeg lige forklare, det en en kuffert med hæklede figurer hvor der hører én sang til hver figur. Man kan bruge kufferten på forskellige måder, men jeg ved at det efterhånden er spredt til både dagplejere og vuggestuer. Der tager man kufferten frem, lader et barn vælge en figur og så syngen man den tilhørende sang eller fortæller eventyr der omhandler figuren.

Sangteksterne kan du finde på hjemmesiden Sangetilbørn.dk

Følg med nedenfor og stil endelig spørgsmål hvis du er i tvivl om noget.

Bil
Sangen "Ole's nye autobil"
Opskriften er fra bloggen Tumlingerogkrudtugler.blogspot.dk

Jeg har dog valgt at lave dæk og lygter en smule anderledes.

Dæk: I stedet for helt runde dæk har jeg lavet falde, dvs. lavet en række omgang i bagerste lænke, herefter flere omgange uden udtagninger. Én omgang med fm i forreste lænke før der laves indtagninger. Det synes jeg gav en bedre og mere skarp kant.
 
lygter: Jeg har valgt at lave flade lygter, dvs. et fladt stykke med 6fm i magisk ring, udtagning i alle til 12fm. herefter 1fm 1udt runden rundt = 18fm. Slut med en km og monter. Sådan har jeg gjort med både for- og baglygter
Kringle
Sangen "Der bor en bager i Nørregade"
Denne er virkelig simpel, ingen længere opskrift nødvendig. Slå 6fm op i en magisk ring. Tag ud til 12fm. Herefter laves 1fm i hver indtil den når tilpas længde. Husk at putte fyld i undervejs.

Kastesting i lysebrunt/beige garn giver fint krymmel - og gør at man ikke tænker det ligner en hunde hømhøm.
Elefant
Sangen "en elefant kom marcherende"
Opskriften er fra Maja Hansen's bog "Flere hæklede dyr". Jeg har dog monteret hovedet anerledes, fordi jeg synes den er sødere når den sidder på numsen.

Lam
Sangen "Mæh, si'r det lille lam"
Opskriften på lammet er egentlig et får.. Men jeg kalder det et lam, så det passer til sangen.. ;) Den kan ligesom elefanten findes i Maja Hansen's bog "Flere hæklede dyr".


Bi
Sangen "Sur, sur, sur, lille bi omkring"
Opskriften er selvkomponeret og ret simpel. Jeg bruger sikkerhedsøjne, men man kan selvfølgelig også hækle små runde sorte af fx 6fm i en magisk ring.

Bien laves ved at slå 6fm op i en magisk ring, 6 udtagninger pr omgang indtil du har 36m. Herefter 1fm i hver maske indtil du synes den har den rigtige længde. Herefter 6indtagninger pr omgang indtil du kun har 6fm tilbage. Den fyldes løbende og snoren hæftes.

Vingerne er lavet i hvid, 6fm i en magisk ring. 2 stangmasker i hver maske (=12m). 1stangmaske, 2 stangmasker i næsten (18m). luk af og montér.

And
Sangen "Rapanden Rasmus fra Rinkenæs sogn"
Opskriften er egentlig i ælling, men jeg har lavet den i gul og orange, så jeg synes fint at den kan gå som Rapanden Rasmus. Opskriften er fra www.hendesverden.dk
Kjole
Sangen "Se min kjole"
Opskriften er fra bloggen Koustrupdesign.blog. Jeg har lavet den i de klassiske farver fra sangen, men der er faktisk flere vers i sangen, bla. sort. Her har man således mulighed for at variere op og ned i forhold antal vers.


3 kommentarer:


  1. Sælger du sådan en samgkuffert ?
    Jeg søger sådan en

    SvarSlet
  2. Det er så fin en kuffert, du har lavet til din nevø - er der mulighed for at købe en ved dig?

    SvarSlet
  3. Sælger du opskrifter til sangkufferten?

    SvarSlet